V souvislosti se zdoláváním požáru jsou povinnosti fyzických osob v Zákoně o požární ochraně rozděleny na:
Výše uvedené oblasti je nutné ještě doplnit o povinnosti spojené se vstupem na nemovitost a provedení dalších opatření v souvislosti se zdoláváním požáru.
Osobní pomoc je souhrnem základní činnosti a opatření, které je každý povinen provést v souvislosti se vznikem a zdoláváním požáru, jedná se o:
Pojem věcná pomoc znamená, že každý je povinen na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce poskytnout dopravní prostředky, zdroje vody, spojová zařízení a jiné věci potřebné ke zdolání požáru.
Výjimky z povinnosti poskytnout osobní nebo věcnou pomoc mají fyzické a právnické a podnikající fyzické osoby uvedené v § 20 Zákona o požární ochraně. Zejména je významné upozornit na skutečnost, že fyzická osoba není povinna poskytnout osobní nebo věcnou pomoc, jestliže jí v tom brání důležitá okolnost nebo jestliže by tím vystavila vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké.
Poskytne-li fyzická osoba, která podniká nebo je samostatně výdělečně činná, osobní pomoc, popřípadě jsou-li s poskytnutím věcné pomoci spojeny výdaje, paří tomu, kdo poskytl, náhrada ušlého výdělku nebo náhrada výdajů. O náhradě zpravidla rozhoduje a tuto poskytuje hasičský záchranný sbor kraje, v jehož územním obvodu požár vznikl.
Podobná ustanovení o osobní nebo věcné pomoci obsahuje i zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému ve znění pozdějších předpisů. Odlišnosti jsou především vy vymezení výjimek z povinnosti poskytnout osobní nebo věcnou pomoc a také v tom, kdo poskytuje případné náhrady za poskytnutí osobní nebo věcné pomoci, což je podle zákona o IZS zpravidla krajský úřad.
Další významná povinnost nejen fyzických osob souvisí se vstupem na nemovitost. Vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je povinen umožnit vstup na nemovitost k provedení jiných záchranných prací, zejména vyklidit nebo strpět vyklizení pozemku, odstranit nebo strpět odsttranění staveb, jejich částí nebo porostů. O potřebě a rozsahu těchto opatření rozhoduje velitel zásahu.
Je-li to nezbytně nutné pro účely cvičení jednotky požární ochrany, vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je povinen umožnit vstup na nemovitost. O tomto vstupu musí být hasičským záchranným sborem kraje nebo obcí, které cvičení jednotky požární ochrany organizují, předem uvědoměn, a to nejméně 24 hodin před zahájením cvičení. Přitom se musí dbát, aby cvičením jednotky požární ochrany bylo co nejméně rušeno užívání nemovitostí, a aby nevznikly škody, kterým lze zabránit.
Nesouhlasí-li vlastník (správce, uživatel) nemovitosti se vstupem na nemovitost, rozhodne hasičský záchranný sbor kraje nebo obec, které cvičení jednotky požární ochrany organizují, o tom, zda vstup na nemovitost je pro cvičení této jednotky nutný. To neplatí, jde-li o obydlí, kam lze vstupovat jen s předchozím souhalsem vlastníka nebo uživatele.