Menu

Vytvořte si webové stránky
 
 
Roman Fojtík F-air servis TZB
 
Bučkova 4
Brno
627 00
 
Česká republika
IČ:869 80 441
DIČ:CZ7802254757

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 
Navigace: Požární ochrana > Témata > 05 Povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob na úseku požární ochrany

05 Povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob na úseku požární ochrany

Povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob (dále jen "právnické osoby") na úseku požární ochrany jsou dány platnou legislativou, tj. Zákonem o požární ochraně. Prováděcí právní předpis Vyhláška o požární prevenci dále rozvádí některé povinnosti Zákona o požární ochraně.

Povinnosti právnické ochrany na úseku požární ochrany se odvíjejí od začlenění provozovaných činností právnické osoby (viz kapitola Členění provozovaných činností podle požárního nebezpečí). Toto začlenění je potřeba provést, protože jak je uvedeno výše, od tohoto začlenění se tyto povinnosti liší. Právnická osoba provozující činnost s vysokým požárním nebezpečím má vyšší povinnosti než právnická osoba provozující činnost se zvýšeným požárním nebezpečím.

Některé povinnosti jsou ale pro všechny právnické osoby společné. Jedná se o povinnosti dle § 5 Zákona o požární ochraně.

§ 5 Zákona o požární ochraně - povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob

Jednou ze základních povinností (§ 5 odst. 1 písm. a) Zákona o požární ochraně) právnické osoby je obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení se zřetelem na požární nebezpečí provozované činnosti a udržovat je v provozuschopném stavu.

Požární technikou se dle Zákona o požární ochraně resp. § 1 Vyhlášky o požární prevenci rozumí zásahové požární automobily, požární přívěsy, návěsy, kontejnery, plavidla, vznášedla a letadla.

Věcnými prostředky požární ochrany jsou dle § 1 Vyhlášky o požární prevenci prostředky používané k ochraně, záchraně a evakuaci osob, k hašení požáru a prostředky používané při činnosti jednotky požární ochrany při záchranných a likvidačních pracích a ochraně obyvatelstva při plnění úkolů civilní ochrany, popřípadě při činnosti požární hlídky. Seznam všech věcných prostředků požární ochrany je uveden v § 2 Vyhlášky o požární prevenci, např.:

  • hasící přístroje,
  • osobní ochranné prostředky,
  • prostředky pro záchranu a evakuaci osob,
  • prostředky pro práci ve výškách a nad volnou hloubkou, na vodě, ve vodě a pod hladinou,
  • prostředky pro práci s nebezpečnými látkami,
  • spojovací a komunikační prostředky,
  • hasiva.

Technické podmínky vybraných věcných prostředků požární ochrany stanoví vyhláška. Jedná se např. o

  • radiostanice,
  • přilby pro hasiče,
  • dýchací přístroje,
  • pracovní stejnokroje.

Požárně bezpečnostním zařízením jsou systémy, technická zařízení a výrobky pro stavby podmiňující požární bezpečnost stavby nebo jiného zařízení. Oblast požárně bezpečnostních zařízení je velice široká. Přehled požárně bezpečnostních zařízení je uveden v § 2 Vyhlášky o požární prevenci:

  • zařízení pro požární signalizaci (např. elektrická signalizace),
  • zařízení pro potlačení požáru nebo výbuchu (např. stabilní hasící zařízení, automatické protivýbuchové zařízení),
  • zařízení pro usměrňování pohybu kouře při požáru (např. zařízení pro odvod tepla a kouře, přetlaková ventilace, kouřové klapky),
  • zařízení pro únik osob při požáru (např. požární a evakuační výtahy, nouzové osvětlení),
  • zařízení pro zásobování požární vodou (např. vnější požární vodovod - nadzemní a podzemní hydranty, plnící místa, výtokové stojany, vnitřní požární vodovod),
  • zařízení pro omezení šíření požáru (např. požární klapka, požární dveře, požární ucpávky),
  • náhradní zdroje a prostředky určené k zajištění provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení atd.,
  • zařízení zamezující iniciaci požáru nebo výbuchu.

Vyhláška o požární prevenci používá ještě další důlležitý pojem a to vyhrazené druhy požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení.

Vyhrazená požární technika je technika, pro kterou jsou stanoveny technické podmínky zvláštním právním předpisem. Za vyhrazené druhy požární techniky se považují zásahové požární automobily s výjimkou velitelských automobilů a vyšetřovacích automobilů s celkovou hmotností do 2000 kg a s výjimkou automobilových jeřábů a vyprošťovacích automobilů a kontenerů.

Za vyhrazené věcné prostředky požární ochrany a vyhrazené požárně bezpečnostní zařízení se považují prostředky a zařízení, na jejichž projektování, instalaci, provoz, kontrolu, údržbu a opravy jsou kladeny zvláštní požadavky. Zvláštní požadavky na tyto prostředky a zařízení jsou stanoveny právními předpisy např. Vyhláškou o požární prevenci. Seznam vyhrazených věcných prostředků požární ochrany a vyhrazených požárně bezpečnostních zařízení je uveden v § 4 Vyhlášky o požární prevenci.

Pod slovy obstarávat a zabezpečovat ukládá Zákon o požární ochraně právnické osobě mít objekt vybaven potřebným počtem a vhodnými druhy věcných prostředků požární ochrany, požárně bezpečnostním zařízením. Množství, druh a způsob vybavení věcnými prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostními zařízeními vyplývá z požárně bezpečnostního řešení stavby nebo z obdobné dokumentace, která je součástí projektové dokumentace ověřené stavebním úřadem nebo je stanoveno v jiném právním předpisu. Množství, druh a způsob vybavení věcnými prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostními zařízeními může být rozšířeno (např. na základě schváleného posouzení požárního nebezpečí nebo stanovení podmínek požární bezpečnosti). Provozuschopnost instalovaného požárně bezpečnostního zařízení se prokazuje doklady (doklad o montáži, doklad o funkční zkoušce nebo koordinační funkční zkoušce, doklad o kontrole provozuschopnosti, doklad o údržbě a opravách provedených podle podmínek stanovených Vyhláškou o požární prevenci). Kontrola provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení se provádí v rozsahu stanoveném právními předpisy, normativními požadavky a průvodní dokumentací jeho výrobce nejméně jednou za rok, pokud výrobce, ověřená projektová dokumentace nebo podrobnější dokumentace anebo posouzení požárního nebezpečí nestanoví lhůty kratší. Provozuschopnost věcného prostředku požární ochrany např. hasícího přístroje se prokazuje dokladem o jeho kontrole provedené podle podmínek stanovených touto vyhláškou, kontrolním štítkem a plombou spouštěcí armatury.

Další ze společných povinností právnické osoby (§ 5 odst. 1 písm. b) Zákona o požární ochraně) je vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce. Jedná se zejména o udržování volných příjezdových komunikací a nástupních ploch pro požární techniku. Volné únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie, k uzávěrům vody, plynu, toopení a produktovodům, k věcným prostředkům požární ochrany a k ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení. Prakticky to znamená neukládat ani neskladovat nic ve společných komunikačních prostorách domu, nezužovat průchozí šířku chodeb ani schodišť žádnými ani nehořlavými předměty, neukládat na chodbách a schodištích žádné hořlavé předměty. Zajistit, aby se zasahující hasiči případně nájemníci domu dostali v případě potřeby k hlavními vypínači elektrické energie, hlavnímu uzávěru plynu a hlavnímu uzávěru vody, topení. Důležité je, aby tato zařízení byla označena. Také hasící přístroje, vnitřní požární hydranty, nezavodněné požární potrubí (suchovody) a ostatní věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení musí být přístupné a označené. Volné příjezdové komunikace a nástupní plochy (pokud je mají objekty zřízeny a označeny) musí být udržovány volné a musí být zamezeno parkování automobilů na zákazu stání.

Jedna z nejdůležitějších povinnsotí právnické osoby na úseku požární ochrany je dodržovat technické podmínky a návody vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností (§ 5 odst. 1 písm. c) Zákona o požární ochraně). Tato povinnost je poměrně zásadní a její nedodržování často vede ke vzniku požárů, jiných mimořádných událostí nebo např. úrazu zaměstnance nebo jiné fyzické osoby. v praxi to znamená, že při používání např. elektrospotřebičů (topidla) nebo jiných zařízení (rychlovarná konvice) je nutné vždy obstarat, přečíst a uložit návod výrobce nebo jiné pokyny tzv. technické podmínky a dodržovat v nich stanovené pokyny pro zajištění požární bezpečnosti. Účelem právních předpisů je zajistit, aby výrobky uváděné na trh nebo do oběhu, byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví pro spotřebitele bezpečné. Výrobek uváděný na trh musí výrobce opatřit průvodní dokumentací v souladu s požadavky zvláštního právního předpisu a označit. Pojem průvodní dokumentace je také definován §  písm. k) Vyhlášky o požární prevenci, kterým se rozumí montážní návod, technické podmínky pro projektování a provoz, návod k obsluze, požadavky na kontroly, údržbu nebo opravy, podmínky požární bezpečnosti pro používání výrobku nebo zařízení, bezpečnostní listy apod. Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činnosti jsou v podstatě sučástí dokumentace požární ochrany právnické osoby. Je nutné si připomenout, že dokumentaci požární ochrany zpracováváprávnická osoba provozující činnost se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím podle § 15 Zákona o požární ochraně. Právnická osoba provozující činnost bez zvýšeného požárního nebezpečí není povinna zpracovávat dokumentaci požární ochrany podle § 15 Zákona o požární ochraně. To ovšem neznamená, že není povinna mít doklady o kontrole provozuschopnosti hasících přístrojů, požárních hydrantů a jiných požárně bezpečnostních zařízení, návody výrobce k používaným zařízením apod.

Prakticky to znamená - nemusí zpracovávat např. požární řád, evakuační plán, ale je povinna mít doklady o kontrole provozuschopnosti hasících přístrojů, požárních hydrantů a jiných požárně bezpečnostních zařízení, návody výrobce k používaným zařízením apod.

Další povinností právnických osob je označování pracovišť a ostatních míst přislušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, a to včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení. Je důležité označit příslušnými značkami zejjména směr a umístění hlavních uzávěrů plynu, vody a topení a hlavní vypínač elektrické energie; vyznačit směry úniku a únikové východy tam, kde není z místa jednoznačně jasný (viditelný) východ z objektu, případně označit jiné důležité okolnosti dle příslušných předpisů např. umístění nebezpečných látek (svařovácí souprava, hořlavé kapaliny apod.).

Další povinností právnické osoby je pravidelně kontrolovat prostřednictvím odborně způsobilé osoby (§ 11 odst. 1 Zákona o požární ochraně), technika požární ochrany (§ 11 odst. 2 Zákona o požární ochraně) nebo preventisty požární ochrany (§ 11 odst. 6 Zákona o požární ochraně) dodržování předpisů o požární ochraně a neprodleně odstraňovat zjištěné závady. Podrobně jsou uvedeny v § 12 a § 13 Vyhlášky o požární prevenci, kde je stanoveno, že kontroly dodržování předpisů o požární ochraně se zabezpečují formou preventivnívh požárních prohlídek.

Předmětem preventivní požární prohlídky je vždy zjišťování stavu zabezpečení požární ochranou, způsob dodržování podmínek požární bezpečnosti a prověřování dokladů a plnění povinností stanovených předpisy. Cílem preventivních požárních prohlídek je odstranění zjištěných závad a odchylek od žádoucího stavu (dále jen "požární závady"). Lhůty k odstraněnízjištěných požárních závad navrhuje osoba provádějící preventivní požární prohlídku. Tzn. preventista požární ochrany, technik požární ochrany, odborně způsobilá osoba. Preventivní požární prohlídky se provádějí ve všech objektech a zařízeních, kde právnické osoby provozují činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím. V objektech a zařízeních, kde právnické osoby provozují činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím. V objektech a zařízeních, kde právnické osoby provozují činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí, se preventivní požární prohlídky provádějí v provozech, ve kterých se na pracovištích pravidelně vyskytují současně nejméně 3 osoby v pracovním poměru nebo obdobném pracovním vztahu k provozovateli nebo veřejnost, popřípadě v dalších objektech nebo zařízeních, pokud tak určí provozovatelé těchto činností. Provedení preventivní požární prohlídky se dokládá záznamem do požární knihy, popřípadě jiným prokazatelným způsobem.

Záznam o preventivní požární prohlídce musí být sepsán bezprostředně po jejím provedení.

Lhůty pro provedení preventivních požárních prohlídek:

  • činnosti s vysokým požárním nebezpečím nejméně jednou za 3 měsíce
  • činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nejméně jednou za 6 měsíců
  • činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí nejméně jednou za rok

Lhůty mohou být zkráceny schválenou dokumentací požární ochrany (např. posouzení požárního nebezpečí)

Další povinností právnické osoby je umožnit orgánu státního požárního dozoru provedení kontroly plnění povinností na úseku požární ochrany, poskytovat mu požadované doklady, dokumentaci a informace vztahující se k zabezpečování požární ochrany v souladu se Zákonem o poární ochraně a ve stanovených lhůtách splnit jím uložená opatření. Příslušníci Hasičského záchranného sboru České republiky jsou podle zákona a dalších právních předpisů oprávněni provádět potřebná zjištění a služební úkony (dále jen " úkon"), nahlížet do příslušné dokumentace a požadovat potřebnou součinnost. Úkonem se rozumí činnsot prováděná při výkonu státní správy v oboru působnosti hasičského záchranného sboru. Při provádění úkonů jsou příslušníci oprávněni ke vstupu do objektů a zařízení a ke vstupu na nemovitost na dobu nutnou k řádnému provedení těchto činností. Tzn., že v případě, kdy příslušníci hasičského záchranného sboru budou provádět jako orgán státního požárního dozoru kontrolu, má právnická osoba za povinnost umožnit jim nahlédnutí do dokumentace požární ochrany, případně do dokumentů souvisejících např. výpis z veřejného rejstříku, výpis z katastru, smluvy s nájemci.

Bezúplatné poskytování výrobků nebo vzorků orgánu státního požárního dozoru nezbytné k provedení požárně technické expertizy ke zjištění příčiny vzniku požáru je další povinností právnické osoby. Při zjišťování příčin vzniku požáru jsou příslušníci HZS ČR oprávněni vyžadovat od právnických osob informace potřebné k plnněí základních úkolů HZS ČR. Příslušníci jsou oprávněni na základě platného právního předpisu provádět potřebná zjištění a služební úkony ke zjištění příčiny vzniku požáru. Tzn. vstup do objektů, vstup na nemovitost, nahlédnutí do dokumentů, předložení dokladů apod.

Každý požár u právnické osoby, který vznikne při její provozované činnosti, nebo prostorách, které vlastní nebo užívají, se musí bezodkladně oznamovat územně příslušnému operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje.

Poslední tzv. společnou povinností právnických osob je zákaz vypalování porostů.

Spalování

Při spalování hořlavých látek na volném prostranství jsou právnické osoby povinny stanovit opatření proti vzniku a šíření požáru. Spalování hořlavých látek na volném prostranství včetně navrhovaných opatření jsou povinny předem oznámit územně příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje, který může stanovit další podmínky pro tuto činnost, popřípadě může takovou činnost zakázat. Prakticky to znamená zákaz plošného vypalování trávy, plevele, náletových rostlin apod. Spalovat hořlavé látky na volném prostranství je možné jen za určitých podmínek (zejména zvolit vodné místo s nehořlavým povrchem dostatečně vzdálené od hořlavých materiálů a porostů, zajistit stálý dozor a důkladné dohašení, neprovádět pálení v době sucha a silného větru atd.)

Právnické osoby provozující činnosti se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím jsou povinny zpracovávat předepsanou dokumentaci požární ochrany, plnit podmínky požární bezpečnosti v ní stanovené a udržovat ji v souladu se skutečným stavem. Druhy, obsah a vedení dokumentace požární ochrany stanoví prováděcí právní předpis.

§ 6 Zákona o požární ochraně - povinnosti právnické osoby a podnikající fyzické osoby provozující činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím

Tímto výčet povinností právnických osob na úseku požární ochrany nekončí. Právnické osoby provozující činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím musí dle § 6 Zákona o požární ochraně plnit další povinnosti.

Jako první povinnost je stanovit organizaci zabezpečení požární ochrany s ohledem na požární nebezpečí provozované činnosti. Znamená to zpracovat podle § 27 vyhlášky o požární prevenci dokumentaci požární ochrany -

Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany. Jde v podstatě o vytvoření vlastního organizačního systému, nezbytného pro plnění povinností vyplývajících z předpisů o požární ochraně. Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany obsahuje např.:

  • příkazy, zákazy a pokyny k zabezpečení požární ochrany,
  • požadavky na odbornou kvalifikaci nebo způsobilost osob pověřených obsluhou, kontrolou, údržbou a opravami technických a technologických zařízení,
  • požadavky na údržbu, kontroly a opravy technických a technologických zařízení,
  • systém provádění prreventivních požárních prohlídek, rozsah, lhůty,
  • požadavky na provádění cvičného požárního poplachu,
  • zajištění požární ochrany v době sníženého provozu a v mimopracovní době,
  • určení ohlašoven požárů,
  • dodavatelský způsob zabezpečování některých povinností požární ochrany.

Další z povinností právnických osob na úseku požární ochrany je prokazatelným způsobem stanovit a dodržovat podmínky požární bezpečnosti provozovaných činností, případně technologických postupů a zařízení, nejsou-li podmínky provozování činností a zabezpečování údržby a oprav zařízení stanoveny zvláštním právním předpisem. Podmínky požární bezpečnosti se stanovují k zabránění vzniku požáru a k ochraně osob, zvířat a majetku v případě vzniku požáru a k zamezení jeho šíření. Způsob určení těchto podmínek s eřídí § 15 Vyhlášky o požární prevenci u činností se zvýšeným požárním nebezpečím a § 16 u činností s vysokým požárním nebezpečím. Vyhodnocené podmínky závisí na mnoha faktorech (množství hořlavých látek, zdroje zapálení, požžární bezpečnost objektu apod.). V postatě to znamená vyhodnotit tyto podmínky dle Vyhlášky o požární prevenci a poté zapracovat do příslušné dokumentace požární ochrany.

Další povinností právnické osoby je zajišťovat údržbu, kontroly a opravy technických a technologických zařízení způsobem a ve lhůtách stanovených podmínkami požární bezpečnosti nebo výrobcem zařízení. Z této povinnosti plyne, že by právnická osoba měla mít k dispozici dokumentaci výrobce zařízení nebo vyhodnotit podmínky požární bezpečnosti technických nebo technologických zařízení a poté je zapracovat do dokumentace požární ochrany (Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany) nebo jiného dokumentu. Přednostně se údržba, kontroly a opravy technických a technologických zařízení řídí průvodní dokumentací výrobce.

Stanovení požadavků z hlediska požární bezpečnosti na odbornou kvalifikaci osob pověřených obsluhou, kontrolou, údržbou a opravami technických a technologických zařízení a zabezpečit provádění prací, které by mohly vést ke vzniku požáru, pouze  osobami s příslušnou kvalifikací je také vázáno na dokumentaci požární ochrany (Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany), kde se tyto požadavky musí úvést. Požadavky Zákona o požární ochraně mohou být stanoveny i jinými právními předpisy.

Poslední povinností na úseku požární ochrany právnických osob u činností se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím je mít k dispozici požárně technické charakteristiky vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů potřebné ke stannovení preventivních opatření k ochraně života a zdraví osob a majetku. Požárně technické charakteristiky látek jsou vlastnosti látek (např. teplota vzplanutí, teplota vznícení, meze výbušnosti apod.), které jsou důležité pro stanovení preventivních opatření k ochraně života a zdraví osob a majetku.

§ 6a Zákona o požární ochraně - povinnosti právnické osoby a podnikající fyzické osoby provozující činnosti s vysokým požárním nebezpečím

Právnické osoby, které provozují činnosti s vysokým požárním nebezpečím, jsou povinny zabezpečit posouzení požárního nebezpečí. V podstatě to znamená zpracovat dokumentaci požární ochrany - Posouzení požárního nebezpečí prostřednictvím odborně způsobilé osoby. Posouzení požárního nebezpečí před zahájením jimi provozované činnosti předložit ke schválení orgánu státního požárního dozoru. Důležitou povinností je plnit opatření a lhůty vyplývající ze schváleného posouzení požárního nebezpečí. Pokud by došlo ke změně charakteru, podmínek nebo rozsahu provozované činnosti, je nutné písemně uvědomit orgán státního požárního dozoru a podle jeho pokynů posouzení požárního nebezpečí doplnit, přepracovat nebo předložit ke schválení nové posouzení požárního nebezpečí.

§ 7 Zákona o požární ochtraně - povinnosti vlastníků nebo uživatelů vodních zdrojů a lesů

Vlastník nebo uživatel zdrojů vody pro hašení požárů je povinnen tyto udržovat v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody pro hašení požžárů. Dle § 27 Zákona o požární ochraně vydává Rada kraje svým nařízením podmínky pro zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů a tyto zdroje vody určí, druh dokumentace požární ochrany kraje. Dle § 29 Zákona o požární ochraně obec v samostatné působnosti vydává požární řád obce, ve kterém je uveden přehled o zdrojích vody pro hašení požárů a podmínky jejich trvalé použitelnosti. (Dokumentaci požární ochrany krajů a obcí, jejich obsah a vedení je stanoven v nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení Zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb.)

Vlastník nebo uživatel lesů v souvislých lesních porostech o celkové výměře vyšší než 50 hektarů je povinen zabezpečit v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru, nad rámec povinností stanovených v § 5 Zákona o požární ochraně, opatření pro včasné zjištění požáru v lesích a proti jejich rozšíření pomocí hlídkové činnosti s potřebným množstvím sil a prostředků požární ochrany, pokud tak neučiní Ministerstvo zemědělství podle zvláštního zákona.

§ 13 Zákona o požární ochraně - preventivní požární hlídka

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby zřizují preventivní požární hlídky v prostorách s nejméně 3 zaměstnanci, ve kterých provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím a v případech, kdy tak stanoví nařízení kraje nebo obecně závazná vyhláška obce. úUkolem preventivní požární hlídky je dohlížet na dodržování předpisů o požární ochraně a v případě vzniku požáru provést nutná opatření k záchraně ohrožených osob, přivolat jednotku požární ochrany a zúčastnit se likvidace požáru.

§ 16 Zákona o požární ochraně - školení a odborná příprava zaměstnanců o požární ochraně

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby provozující činnosti se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím jsou povinny zabezpečit pravidelné školení zaměstnanců o požární ochraně a odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek, jakož i preventistů požární ochrany. Povinnost školení zaměstnanců o požární ochraně se vztahuje na všechny fyzické osoby, které jsou v pracovním nebo jiném obdobném poěmru k právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě. Školení se provádí zvlášť pro vedoucí zaměstnance a zvášť  pro ostatní zaměstnance.

Pro fyzické osoby, které se příležitostně zdržují na pracovištích právnických osob nebo podnikajících fyzických osob, se školení o požární ochraně zabezpečuje, jestliže tyto osoby vykonávají činnosti se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím nebo přicházejí do styku s těmito činnostmi.

§ 67 Zákona o požární ochraně - jednotka hasičského záchranného sboru podniku

Jednotku HZS podniku zřizuje právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba provozující činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím, kterou určí HZS kraje (osoba s celostátní působností nebo působností zasahující do dvou ebo více krajů, po souhlasu generálního ředitelství HZS ČR). Vychází se při tom z výsledků posouzení požárního nebezpečí nebo dokumentace zdolávání požárů. Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba mohou zrušit jednotku hasičského záchranného sboru podniku jen se souhlasem HZS kraje nebo generální ředitelství HZS ČR (celostátní působnost nebo působnost  zasahující do dvou nebo více krajů, HZS kraje si vyžádá souhlas generálního ředitelství HZS ČR).

Právnické a podnikající fyzické osoby mohou místo jednotky HZS podniku zřídit jednotku sboru dobrovolných hasičů podniku, po souhlasu HZS kraje (§ 68 Zákona o požární ochraně), Vychází se opět z výsledků posouzení požárního nebezpečí nebo dokumentace zdolávání požárů. Zrušit dobrovolnou jednotku požární ochrany mohou právnické a podnikající fyzické osoby jen se souhlasem HZS kraje.

§ 69 Zákona o požární ochraně - požární hlídka

Právnická osoba a podnikající fyzická osoba provozující činnosti se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím, kterou určí HZS kraje, zřizuje požární hlídku na základě výsledků posouzení požárního nebezpečí nebo dokumentace zdolávání požárů, pokud nezřizuje jednotku HZS podniku nebo jednotku sboru dobrovolných hasičů podniku. Na požární hlídky se vztahují ustanovení Zákona o požární ochraně jako o jednotkách požární ochrany.

 

 

 
© pozarniochrana.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma