V roce 1991 byla členskými státy evropského společenství přijata Směrnice rady 89/106/EHS o sbližování zákonů a dalších právních předpisů členských států týkajících se stavebních výrobků. Tato směrnice byla nahrazena nařízením evropského parlamentu a rady č. 305/2011 (dále jen "CPR"), kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh. Nařízení uvádí, že stavby jako celek i jejich jednotlivé části musejí vyhovovat zamýšlenému použití, zejména s přihlédnutím k bezpečnosti a ochraně zdraví osob v průběhu celého životníh cyklu staveb a musí plnit základní požadavky na:
Česká republika má základní požadavky na stavby a stavební výrobky zpracovány do zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu. V našich právních předpisem jsou základní požadavky (mechanická odolnost , požární bezpečnost, ochrana proti hluku apod.) na stavby uvedeny v prováděcím právním předpisu ke stavebnímu zákonu vyhlášce č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby. Česká republika má oblast požární bezpečnosti legislativně upravenou Zákonem o požární ochraně, Vyhláškou o požární prevenci a Vyhláškou č. 23/2008 Sb.
Vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce je jedna ze základních povinností (Zákon o požární ochraně) právnických, podnikajících fyzických osob a fyzických osob na úseku požární ochrany. Tyto povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob jsou uvedeny v § 5 odst. 1 písm. b) Zákona o požární ochraně. Povinnosti fyzických osob jsou uvedeny v § 17 odst. 1 písm. f) Zákona o požární ochraně.
Co se rozumí pod termínem vytváření podmínek pro hašení požáru a pro záchranné práce, z hlediska základních povinností právnických a podnikajících fyzických osob dle § 5 odst. 1 písm. b) Zákona o požární ochraně, je dále rozvedeno ve Vyhlášce o požární prevenci.
Právnické a podnikající fyzické osoby jsou povinny vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména udržovat volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie, k uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, k věcným prostředkům požární ochrany a k ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení.
Formulace povinnosti fyzických osob dle § 17 odst. 1 písm. f) z hlediska vytváření podmínek pro hašení a záchranné práce fyzických osob je jiná, nicméně obsah je shodný, ale zaměřený na vlastnické nebo užívací právo ve svých prostorách. Tzn., že mezi základní povinnosti fyzických osob ze Zákona o požární ochraně je vytvářet v prostorách ve svém vlastnictví nebo užívání podmínky pro rychlé zdolávání požáru a pro záchranné práce.
§ 11 odst. 1 Vyhlášky o požární prevenci - vytvářením podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce se rozumí souhrn organizačních, a popřípadě i technických opatření umožňujících při využití existujících předpokladů, zejména stavebně technických, provedení rychlého a účinného zásahu, evakuace osob, zvířat a materiálu a záchranných prací.
§ 11 odst. 2 - právnické a podnikající fyzické osoby k provedení rychlého a účinného zásahu zajišťují:
a) zřetelné označení čísla tísňového volání (ohlašovny požárů), popřípadě uvedeny další pokyny ke způsobu ohlášení požáru ve všech objektech, kde provozují činnosti. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které provozují činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím musí zveřejnit požární poplachové směrnice.
Tísňovým voláním se rozumí bezplatná volba čísel, která jsou stanovena v číslovacím plánu a uvedena v telefonních seznamech a která je nutno pro záchranu lidských životů, zdraví nebo majetku zpřístupnit.
V České republice jsou pro tísňová volání vyhrazena tato telefonní čísla:
Požární poplachové směrnice vymezují činnosti zaměstnanců, popřípadě dalších osob při vzniku požáru.
V případě, že právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba na základě schváleného posouzení požárního nebezpečí nebo dokumentace zpracované na základě stanovení podmínek požární bezpečnosti (např. § 30 Vyhlášky o požární prevenci) zřizuje ohlašovnu požárů, vydává k zajištění jejího provozu řád ohlašovny požárů.
b) byl umožněn přístup ke spojovacím prostředkům, zabezpečena jejich provozuuschpnost a použitelnost pro potřeby tísňového volání.
Spojovacími prostředky se rozumí prostředky, které umožňují přenos mluvené řeči nebo jiné formy komunikace (datové).
c) byly dodrženy trvale volné průjezdné šířky příjezdových komunikací nejméně 3 m k objektům, k nástupním plochám pro požární techniku a ke zdrojům vody určeným k hašení požárů.
Za přístupovou/příjezdovou komunikaci se považuje nejméně jednopruhová silniční komunikace (ČSN 73 6100-1, ČSN 73 6101, ČSN 73 6110) s šířkou jízdního pruhu nejméně 3 m. Požadavek na šířky příjezdových komunikací k objektům, k nástupním plochám a ke zdrojům vody pro hašení min. 3 m jsou uvedeny v českých technických normách, např. ČSN 73 0802, ČSN 73 0804. Je-li přístupová komunikace jednopruhová, musí být projektovým řešením zajištěn zákaz odstavení a parkování vozidel, u více pruhové komunikace musí být tento zákaz zajištěn alespoň v jednom jízdním pruhu. U nových objektů má být jednopruhová, musí být projektovým řešením zajištěn zákaz odstavení a parkování vozidel, u více pruhové komunikace musí být tento zákaz zajištěn alespoň v jednom jízdním pruhu. U nových objektů má být jednopruhová komunikace v místech požárních hydrantů rozšířena tak, aby umožňovala odstavení vozidla mimo jízdní pruh.
Přístupové komunikace k vnějším odběrným místům požární vody (min. do 9 m) a k vnější tlakové spojce požárního potrubí (min. do 20 m) musí být trvale přístupná pro požární techniku. Výjimky jsou uvedeny v ČSN 73 0873.
Přístupové komunikace v obtížně přístupných oblastech se posoudí individuálně po dohodě HZS kraje.
d) bylo provedeno označení a umožněno použití nástupních ploch pro požární techniku a požárních výtahů.
K zajištění volného příjezdu mobilní požární techniky se nástupní plochy označují podle zvláštního právního předpisu dopravní značka B29 (zákaz stání) s dodatkovou tabulkou "Nástupní plocha pro požární techniku"
Požární výtahy se označují dle nařízení vlády nebo dle ČSN EN ISO 7010.
e) byla zajištěna trvalá použitelnost vnitřních a vnějších zásahových cest (např. požární výtahy, požární žebříky) a trvale volný přístup k zařízení pro zásobování požární vodou.
V prvé řadě je potřeba si uvést pojem vnitřní a vnjší zásahová cesta (ČSN 73 0802, ČSN 73 0804). Vnitřní zásahová cesta je tvořená převážně chráněnými únikovými cestami typu B nebo C, požárními výtahy a dalšími navazujícími komunikacemi (chodby apod.). Za vnější zásahovou cestu se považují požární žebříky a požární lávky.
Trvalou použitelností se rozumí trvale přístupné, volné komunikační cesty pro požární zásah.
f) byla označena rozvodná zařízení elektrické energie, hlavní vypínače elektrického proudu, uzávěry vody, plynu, profduktovoů, uzávěrů rozvodů ústředního topení.
Označení se provádí např. podle ČSN ISO 3864, ČSN 13 0072, ČSN EN ISO 7010 atd. Značení se provádí např. na chodbě nebo na trase, která vedek hlavnímu uzávěru nebo vypínači, v kombinaci se směrovou šipkou, při vstupu do prostoru, kde se nachází hlavní uzávěr, např. šatna, sklad, u příslušného ventilu nebo ovladače, který má funkci hlavního uzávěru nebo vypínače. U sdružených značek se provádí na dvířkách hlavního rozvaděče elektrické energie, u rozvodných skříní, uzávěru plynu apod.
§ 11 odst. 3 - právnické a podnikající fyzické osoby k provedení evakuace osob, zvířat a materiálu a k provedení záchranných prací zajišťují aby:
a) byly označeny nouzové (únikové) východy, evakuační výtahy a směry úniku osob ve všech objektech, kde se při provozovaných činnostech může vyskytovat veřejnost nebo osoby v pracovním poměru nebo obdobném pracovním vztahu. Označení nemusí být provedeno v objektech s východy do volného prostoru, které jsou zřetelně viditelné a dostupné z každého místa.
Pro označení nouzových (únikových) východů, směrem úniku osob platí ČSN ISO 3864, ČSN EN ISO 7010. Evakuační výtahy se označují dle ČSN EN ISO 7010. Vyhláška č. 23/2008 Sb. uvádí provést označení v kabině výtahu a vně na dveřích výtahové šachty.
b) byly trvale volně průchodné komunikační prostory (chodby, schodiště apod.), které jsou součástí únikových cest tak, aby nebyla omezena nebo ohrožena evakuace nebo záchranné práce. Únikové cesty nesmí být ničím zastavěny a nesmí být zúžena šířka únikové cesty.
c) chráněné únikové cesty a všechny jejich součásti nebyly využívány způsobem zvyšujícím požární riziko.
Předem je třeba poznamenat, že v této části se řeší pouze chráněné únikové cesty. Požární riziko je v podstatě rozsah a intenzita případného požáru dané množstvím hořlavých látek a podmínkami hoření (přístuoem vzduchu).
Podmínky pro užívání chráněných únikových cest, úpravu interiéru, dodatečné umístění hořlavých látek na těchto komunikacích jsou uvedeny v příloze č. 6 Vyhlášky č. 23/2008 Sb.
Ve vyhlášce je přesně stanoveno kolik a jaké hořlavé předměty můžou být umístěny v chráněných únikových cestách.
Další podrobnější technické podmínky požární ochrany zařízení pro hašení požáru a záchranné práce jsou vymezeny v příloze č. 3 Vyhlášky č. 23/2008 Sb. Podmínky jsou opět vztaženy k přístupovým komunikacím k vnějším odběrným místům požární vody, k nástupním plochám. Vyhláškou je stanovena minimální šířka vjezdů na pozemky. Pozornost je také věnována umísťování nástupních ploch v blízkosti ochranného pásma. Garáže se zakladačovým systémem musí mít u vstupu na dobře viditelném místě umístěn půdorys prostoru včetně řezu s vyznačením přístupu do jednotlivých podlaží zakladačového systému.
Posledním právním předpisem, který uvádí základní požadavky na pracoviště a pracovní prostředí je zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (resp. také zákon č. 309/2006 Sb., zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů). Zaměstnavatel je povinen dodržovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Bližší požadavky jsou stanoveny v prováděcím právním předpisu. V tomto pžředpise jsou také uvedeny základní požadavky na elektrické instalace, průmyslové rozvody, únikové cesty a východy. Nicméně tímto předpisem nejsou dotčeny požadavky na požární ochranu, tzn. na Zákon o požární ochraně a jeho prováděcí vyhlášky.