Menu

Vytvořte si webové stránky
 
 
Roman Fojtík F-air servis TZB
 
Bučkova 4
Brno
627 00
 
Česká republika
IČ:869 80 441
DIČ:CZ7802254757

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 
Navigace: Požární ochrana > Témata > 15 Postavení a působnost orgánů státní správy a samosprávy na úseku PO

15 Postavení a působnost orgánů státní správy a samosprávy na úseku PO

Tuto kapitolu je vhodné začít vákladem pojmů státní správa a samospráva Státní správa je definovaná jako veřejná správa uskutečňovaná státem. V tomto smyslu je státní správa také základem veřejné správy. Vychází z podstaty, postavení a poslání státu a ze způsobů realizace stástní moci. Státní správa může být vykonávána buď přímo orgány státu (např. ministerstva) nebo jinými orgány, na které stát výkon státní správy v určitém rozsahu přenesl (typickým příkladem jsou orgány územně samosprávných celků) v tzv. přenesené ůsobnosti.

Samospráva označuje zpravidla oprávnění určitého společenství obstarávat právem vymezený okruh svých záležitostí samostatně a relativně nezávisle. Samospráva seobvykle člení na územní a zájmovou. Pro tuto kapitolu má význam především samospráva územní. V České republice existují základní územní samosprávní celky - obce a vyšší územně samosprávné celky - kraje. Orgány územně smosprávných celků tedy mohou zajišťovat úkoly na úseku požární ochrany v samostatné nebo peřenesené působnosti.

Orgány státní správy na úseku požární ochrany a současně správními úřady na úseku požární ochrany jsou ministerstvo vnitra a hasičský záchranný sbor kraje. Úkoly státní správy na úseku požární ochrany stanovené na základě tohoto zákona plní v přenesené působnosti také orgány krajů a orgány obcí.

Orgány vykonávající státní správu na úseku požární ochrany:

  • ministerstvo vnitra (MV - generální ředitelství HZS ČR)
  • hasičské záchranné sbory krajů
  • v přenesené působnosti orgány krajů
  • v přenesené působnosti orgány obcí

Ministerstvo vnitra na úseku požární ochrany prostřednictvím generálního ředitelství hasičského zýchranného sboru:

  • řídí výkon státní správy
  • vykonává státní požární dozor a je dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany
  • schvaluje koncepci organizace a rozvoje požární ochrany
  • předkládá Ministerstvu financí návrh rozpočtu hasičského záchranného sboru a návrh na poskytnutí dotací občanským sdružením a návrh účelové dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí
  • zabezpečuje ve spolupráci s Ministerstvem financí uvolňování finančních prostředků ze státního rozpočtu na investiční dotace na pořízení a obnovu požární techniky pro obce, jejichž jednotky požární ochrany jsou určeny požárním poplachovým plánem kraje k zásahům mimo svůj územní obvod.
  • po projednání s Ministerstvem obrany organizuje požární ochranu pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu a zabezpečuje přípravu na činnost v tomto období.
  • kontroluje plnění úkolů, které tento zákon ukládá hasičským záchranným sborům krajů
  • řídí odbornou přípravu a usměrňuje po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany
  • zabezpečuje výzkum a vývoj
  • stanoví postup zjišťování příčin vzniku požárů a v závažných případech se zjišťování těchto příčin zúčastńuje; zpracovává rozbory příčin vzniku požárů
  • stanoví zaměření preventivně výchovné, propagační a ediční činnosti na úseku požární ochrany a podílí se na jejím zabezpečování, vydávání publikací
  • vytváří a provozuje informační systém požární ochrany
  • na vyžádání hasičského záchranného sboru kraje poskytuje odbornou a metodickoou pomoc při posuzování dokumentace staveb a technologií zvláštního významu
  • soustřeďuje a vyhodnocuje informace potřebné pro zásahy jednotek požární ochrany a ústřední řízení záchranných prací
  • zabezpečuje statistické sledování požárů a mimořádných událostí se zásahy jednotek požární ochrany
  • zabezpečuje mezinárodní spolupráci hasičského záchranného sboru

Ministerstvo vnitra je navíc oprávněno vydávat i prováděcí právní předpisy na úseku požární ochrany, přesněji je oprávněno stanovit prováděcím právním předpisem:

  • technické podmínky požární ochrany technologií, podmínky požární bezpečnosti výrobků a činností, u nichž hrozí nebezpečí vzniku požárů a technické podmínky požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení
  • technické podmínky požární ochrany pro navrhování, výstavbu nebo užívání staveb, a to za účelem omezení rozvoje a šíření ohně a kouře ve stavbě, omezení šíření požáru na sousední stavby, evakuace osob a zvířat v případě ohrožení stavby požárem nebo při požáru a umožnění účinného a bezpečného zásahu jednotek požární ochrany. Pro podrobnější vymezení těchto podmínek lze využít hodnot a postupů stanovených českou technickou normou nebo jiným technickým dokumentem upravujícím podmínky požární ochrany staveb.

Hasičský záchranný sbor kraje je organizační součástí Hasičského  záchranného sboru a organizační složkou státu.

HZS kraje na úseku požární ochrany:

  • vykonává státní požární dozor a je dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany
  • odpovídá za připravenost a akceschopnost jednotek hasičského záchranného sboru kraje
  • projednává přestupky a správní delikty na úseku požární ochrany
  • zpracovává koncepci požární ochrany kraje
  • kontroluje plnění nařízení orgánů kraje vydaných na úseku požární ochrany
  • zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů pro potřeby hasičského záchranného sboru
  • řídí po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany
  • koordinuje zabezpečování požární ochrany v kraji s ostatními orgány
  • soustřeďuje podkaldy pro zabezpečení materiálních a finančních prostředků jednotek sborů dobrovolných hasičů vybraných obcí
  • zpracovává podklady k vydání právních předpisů pro příslušné správní orgány kraje v oblastech, které vymezuje zákon
  • soustřeďuje a vyhodnocuje informace potřebné pro zásah jednotek požární ochrany a řízení záchranných prací
  • zabezpečuje statistické sledování požárů a mimořádných událostí se zásahy jednotek požární ochrany na území kraje
  • v rozsahu stanoveném ministerstvem řídí a organizuje odbornou přípravu příslušníků, velitelů jednotek hasičských záchranných sborů podniků, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných hasičů podniků
  • zpracovává jedenkrát ročně zprávu o stavu požární ochrany v kraji a předkládá ji krajskému úřadu
  • zabezpečuje preventivně výchovnou, propagační a ediční činnost na úseku požární ochrany

Činnosti orgánů kraje rozděluje Zákon o požární ochraně následujícím způsobem:

Krajské úřady

  • projednávají koncepci požární ochrany v kraji
  • vytvářejí podmínky pro dislokaci a vybavení jednotek hasičského záchranného sboru
  • organizují s hasičskám záchranným sboremkraje požární ochranu v období stavu ohrožení státu a válečného stavu
  • hradí k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany náklady jednotkám sborů dobrovolných hasičů vybraných obcí spojené se zásahy mimo jejich územní obvod a podílí se na financování jejich akceschopnosti, pořízení a obnově požární techniky.

Rada kraje v přenesené působnosti  na úseku požární ochrany:

  • vydává nařízením kraje požární poplachový plán kraje
  • stanoví nařízením kraje podmínky k zabezpečení
    • plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany
    • zdrojů vody k hašení požárů a tyto zdroje určí
    • požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru
    • požární ochrany v budovách zvláštního významu
    • požární ochrany při akcích, kterých se zůčastňuje větší počet osob

Kraj

  • projednává roční zprávu o stavu požární ochrany v kraji
  • k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany přispívá
    • hasičskému záchrannému sboru kraje na financování jeho potřeb
    • obcím na financování potřeb jejich jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí

Obec na úseku požární ochrany

Nejprve je nezbytné si vysvětlit dva pojmy nedílně spojené s požární ochranou a obcemi. Jedná se o pojem jednotka sboru dobrovolných hasičů obce a pojem druhý, obdobný, obshově však značně rozdílný a to sbor dobrovolných hasičů.

V obci zpravidla působí sbor dobrovolných hasičů (obvyklá  zkratka SDH), který je občanským sdružením nebo též může být součástí občanského sdružení působícího na úseku požární ochrany. Většinou se jedná o občanské sdružení "Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska" (SH ČMS). Jde o dobrovolnou zájmovou organizaci občanů, která má svoje stanovy a řídí se jimi. Principy činnosti SH ČMS jsou dány zákonem o občanských sdruženích a Stanovami SH ČMS. Obdobnými alternativními organizacemi k SH ČMS jsou Česká hasičská jednota a Moravská hasičská jednota. Tato občanská sdružení (včetně jiných orgánů a organizací) působící na úseku požární ochrany pomáhají při plnění úkolů požární ochrany.

Odlišný pojmem či přesněji odlišným subjektem je jednotka sboru dobrovolných hasičů obce (JSDHO). Tuto jednotku požární ochrany zřizuje obec v samostatné působnosti podle Zákona o požární ochraně k plnění úkolů uvedených v zákoně. Členové zařazení v JSDHO mohou být zpravidla i členy SDH, ale není to samozřejmostí nebo podmínkou. Členství v SDH nezakládá automaticky nárok na členství v JSDHO.

Obec plní úkoly na úseku požární ochrany ve třech oblastech:

  • samostatná působnost - úkoly obce na úseku požární ochrany se v samostatné působnosti týkají především zřízení jednotky PO a udržování její akceschopnosti a další níže uvedené
  • přenesená působnost - zahrnuje činnosti v oblasti výkonu státní správy, jenž byl zákonem svěřen orgánu obce; jsou uvedeny jako úkoly obecního úřadu a vybraného obecního úřadu
  • povinnosti právnické osoby - jedná se o povinnosti související především s majetkem obce, obec plní obdobné povinnosti uložené Zákonem o požární ochraně právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám a to zejména ve vztahu ke svému majetku

Obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany:

  • zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech ve svém územním obvodu; členům jednotky sboru dobrovolných hasičů obce za hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech v mimopracovní době poskytuje odměnu.
  • udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce
  • zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce
  • zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce a požární ochrany
  • zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, jakož i péči o zaměstnance zařazené v jednotkách hasičských záchranných sborů podniků, členy jiných jednotek sborů dobrovolných hasičů obce nebo podniků, popřípadě i o osoby vyzvané k poskytnutí osobní pomoci, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déle trvajícího zásahu na území obce.
  • poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době nebo v době, ze které mu plyne příjem z podnikání nebo jiné samostatně výdělečné činnosti, zúčastní zásahu při požáru nebo jiných záchranných prací při živelních pohromách nebo jiných mimořádných událostech nebo nařízeného cvičení anebo nařízené odborné přípravy
  • zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky
  • zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu
  • zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany
  • zřizuje ohlašovnu požárů a další místa, odkud lze hlásit požár
  • zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitenosti
  • umožňuje dislokaci jednotek hasičského záchranného sboru v katastrálním území obce podle nařízení kraje a přispívá na provoz a vybavení těchto jednotek
  • spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů k zabezpečení požární ochrany; za tím účelem mohou obce soustřeďovat finanční prostředky
  • organizuje preventivně výchovnou činnost
  • obecně závaznou vyhláškou vdává požární řád obce
  • stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zůčastní větší počet osob

Obecní úřad na úseku požární ochrany (úkoly obce v přenesené ůsobnosti):

  • zajišťuje účast velitelů a strojníků jedntky sboru dobrovolných hasičů obce na jejich odborné přípravě
  • zajišťuje úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu

Pro zajištění plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany jsou některé obce resp. obecní úřady vybrány ke zřízení jednotky požární ochrany, jejíž hasební obvod bude přesahovat území obce.

Vybrané obecní úřady:

  • zabezpečují podle požárního poplachového plánu kraje hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj úzení obvod
  • zabezpečují akceschopnost  jednotky sboru dobrovolných hasičů obce k zásahům mimo svůj úzení obvod
  • na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany, zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu.

 

 

 

 

 
© pozarniochrana.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma