V roce 1991 byla členskými státy Evropského společenství přijata Směrnice Rady 89/106/EHS o sbližování zákonů a dalších právních předpisů členských států zýkajících se stavebních výrobků. Tato směrnice byla nahrazena Nařízením evropského parlamentu a rady č. 305/2011 (dále jen "CPR"), kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh. Nařízení uvádí, že stavby jako celek i jejich jednotlivé části musejí vyhovovat zamýšlenému použití, zejména s přihlédnutím k bezpečnosti a ochraně zdraví osob v průběhu celého životního cyklu staveb a musí plnit základní požadavky na:
Česká republika má základní požadavkyy na stavby a stavební výrbky zpracovány do zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a savebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon"). V našich právních předpisech jsou základní požadavky (mechanická odolnost, požární bezpečnost, ochrana proti hluku apod.) na stavby uvedeny v prováděcím právním předpisu ke stavebnímu zákonu vyhlášce č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění vyhl. č. 20/2012 Sb. Česká republika má oblast požární bezpečnosti legislativně upravenou Zákonem o požární ochraně a Vyhláškou o požární prevenci.
Oblast požární bezpečnosti staveb (navrhování, provádění, užívání) je zajištěna Vyhláškou č. 23/2008 Sb. Tato vyhláška přejímá požadavky požární bezpečnsoti resp. je v souladu s evropskými předpisy - CRPR, ve kterých je řešena požární bezpečnost jako jeden ze zákadních požadavků na stavbu. Vyhláška stanoví technické podmínky požární ochrany staveb, které mají obecný charakter, tak specifické technické podmínky požární ochrany pro vybrané druhy staveb.
Ke splnění základních požadavků požární bezpečnosti na stavby dle vyhlášky je potřeba provést následující opatření:
Splnění požadavků požární bezpečnosti staveb se prokazuje projektovým řešením - Požárně bezpečnosstním řešením stavby (dále jen "PBŘ") nebo v rozsahu obdobného dokumentu.
Projektové řešení by mělo obsahovat:
Projektové řešení je součástí projektové dokumentace stavby. Rozsah a obsah projektové dokumentace pro územní řízení, stavební řízení, projektové dokumentace ohlašované stavby, dokumentace pro provádění stavbya dokumentace skutečného provedení stavby je uveden ve vyhlášce č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, prováděcím právním předpisu ke stavebnímu zákonu. Dokumentace předkládaná k územnímu řízení se v PBŘ zabývá především základními principy požární bezpečnosti staveb, tzn. návrh přístupových komunikací, nástupní plochy, zdroje požární vdy atd. Ke stavebnímu řízení, popř. k ohlášení stavby, se předkládá projektová dokumentace stavby s již zpravidla samostatným projektem - např. PBŘ stavby. PBŘ stavby již obsahuje podrobnější požadavky na odolnost a stabilitu konstrukcí, omezení rozvoje a šíření požáru (kouře) ve stavbě, omezení šíření požáru na okolní stavby, evakuace osob, zvířat, majetku, zásah jednotek požární ochrany, návrh požárně bezpečnostních zařízení.
Při zpracování PBŘ se vychází z požadavků zvláštních právních předpisů, normativních požadavků a z podmínek vydaného územního rozhodnutí. Obsah a rozsah PBŘ je dán zejména § 41 odst. 2 Vyhlášky o požární prevenci. Rozsah a obsah PBŘ může být v některých případech omezen nebo rozšířen, v závislosti na velikosti a významu stavby. PBŘ zpracovává pouze fyzická osoba, která získala oprávnění podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů. PBŘ musí být opatřeno vlastnoručním podpisem a otisem razítka se státním znakem ČR této oprávněné osoby způsobilé k projektové činnosti.
Dle Zákona o požární ochraně je Hasičský záchranný sbor kraje (dále jen "HZS kraje") dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany a vykkonává také státní požární dozor (§ 31 Zákona o požární ochraně).
V oblasti stavební prevence se státní požární dozor vykonává dle § 31 odstavce 1 písm. b) Zákona o požární ochraně posuzováním např.: podkladů pro vydání územního souhlasu, dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, projektové dokumentace ke stavebnímu řízení, dokumentace ke změněv užívání stavby apod. Posuzování se provádí v rozsahu PBŘ podle zvláštního právního předpisu nebo v rozsahu obdobného dokumentu, který je dostatečný pro posouzení požární bezpečnosti stavby, a to pouz u staveb, u kterých je vykonáván státní požární dozor.
Dle ustanovení § 31 odst. 1 písm. c) Zákona o požární ochraně, se výkon státního požárního dozoru provádí taktéž ověřováním, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených podkaldů a dokumentace podle § 31 písm. b) Zákona o požární ochraně, včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek.
Výsledkem posuzování podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků podle odstavce 1 písm. b) a c) Zákona o požární ochraně je závazné stanovisko vyžadované zvláštním právním předpisem (stavební zákon).
Vyžaduje-li to rozsah stavby nebo v případě pžadavku orgánu státního požárního dozoru tvoří nedílnou součást PBŘ výkresy požární bezpečnosti zpracované podle normativních požadavků. Výkresy požární bezpečnosti stavby obsahují:
Značení se provádí v situaci výkresu (zdroje požární vody, nástupní plochy, odstupové vzdálenosti atd.). V půdorysech podlaží se zakreslují požární úseky, požárně bezpečnostní zařízení, únikové cesty apod. Vyjímečně se používají řezy objektem