Prevence závažných havárií je upravována zákonem č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a přípravky. Tento zákon zapracovává předpisy řešící tuto oblast vydané Evropským společenstvím.
Zákonem je defi nováno, co lze považovat za závažnou havárii. Jedná se o mimořádnou událost, která je časově částečně nebo zcela neovladatelná a je prostorově ohraničená. Může se jednat např. o závažný únik nebezpečné chemické látky, o požár nebo o výbuch. Dále tato událost vznikla nebo její vznik bezprostředně hrozí v souvislosti s užíváním objektu nebo zařízení, v němž je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována a vede k vážnému ohrožení nebo k vážnému dopadu na životy a zdraví lidí, hospodářských zvířat a životní prostředí nebo k újmě na majetku.
Přesnější kritéria pro defi nování závažné havárie jsou citována v příloze zákona, např. každá havárie, vedoucí k následkům mimo území České republiky, nebo havárie vedoucí k úmrtí.
Zákon stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek. Cílem zákona je snížit pravděpodobnost vzniku závažné havárie, omezit následky na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí.
Základní oblasti, které zákon řeší, jsou:
Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob, které vlastní, užívají nebo budou uvádět do užívání objekt nebo zařízení
1. Zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo do skupiny B
Povinnosti, které ze zákona provozovatel musí plnit, vyplývají ze zařazení objektu nebo zařízení do příslušné skupiny. Pro zařazení je provozovatel povinen zpracovat seznam, ve kterém je uveden druh, množství, klasifi kace a fyzikální forma všech nebezpečných látek umístěných v objektu nebo zařízení. Pro zařazení slouží tabulky z přílohy zákona, ve kterých jsou uvedena minimální množství nebezpečných látek, která jsou určující pro zařazení.
Tabulka - Jmenovitě vybrané nebezpečné látky - příklady
Položka | Nebezpečné látky | množství v tunách | |
sloupec 1 | sloupec 2 | ||
7. | Oxid arseničný, kyselina arseničná nebo její soli | 1 | 2 |
8. | Oxid arsenitý, kyselina arsenitá nebo její soli | 0,1 | |
9. | Brom | 20 | 100 |
10. | Chlór | 10 | 25 |
11. | Sloučeniny niklu ve formě inhalovatelného prášku (oxid nikelnatý, oxid nikličitý, sulfi d nikelnatý, disulfi d triniklu, oxid niklitý) |
1 | |
12. | Ethylenimin | 10 | 20 |
13. | Fluor | 10 | 20 |
14. | Formaldehyd (koncentrace ≥ 90%) | 5 | 50 |
15. | Vodík | 5 | 50 |
16. | Chlorovodík (zkapalněný | 25 | 250 |
32. | Ropné produkty: (a) automobilové a jiné benzíny (b) petroleje (včetně paliva pro tryskové motory) (c) plynové oleje (zahrnující motorové nafty, topné oleje pro domácnosti a jiné směsi plynových olejů) |
2500
|
25000 |
Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá objekt nebo zařízení, navrhne zařazení objektu nebo zařízení:
pokud množství nebezpečné látky je stejné nebo větší, než je množství uvedené ve sloupcích 1 a současně je menší než množství uvedené ve sloupcích 2,
pokud množství nebezpečné látky je stejné nebo větší, než je množství uvedené ve sloupcích 2.
V případě, že není dosaženo výše uvedené množství nebezpečné látky pro zařazení do příslušné skupiny, ale v objektu nebo zařízení se vyskytuje více chemických látek, může být provedeno zařazení do příslušné skupiny na základě součtu poměrných množství těchto látek podle postupu uvedeného v zákoně.
Tabulka - Ostatní nebezpečné látky, klasifikované do skupin podle vybraných nebezpečných vlastností:
Nebezpečné látky, které jsou klasifi kovány jako (viz poznámka 1) |
množství v tunách | ||
sloupec 1 | sloupec 2 | ||
1. | Vysoce toxické | 5 | 20 |
2. | Toxické | 50 | 200 |
3. | Oxidující | 50 | 200 |
4. | Výbušné (viz poznámka 2) když látka, přípravek nebo předmět patří do podtřídy 1.4 Dohody ADR |
50 | 200 |
5. | Výbušné (viz poznámka 2) když látka, přípravek nebo předmět patří do kteréhokoliv z podtříd 1.1, 1.2, 1.3, 1.5 nebo 1.6 Dohody ADR nebo jsou označeny standardními větami označujícími specifi ckou rizikovost R2 nebo R3 |
10 | 50 |
6. | Hořlavé (viz poznámka 3(a)) | 5000 | 50000 |
7a | Vysoce hořlavé (viz poznámka 3(b) bod 1)) | 50 | 200 |
7b | Vysoce hořlavé kapaliny (viz poznámka 3(b) bod 2)) | 5000 | 50000 |
8. | Extrémně hořlavé (viz poznámka 3(c)) | 10 | 50 |
9. | Nebezpečné pro životní prostředí, označené standardními větami označujícími specifi ckou rizikovost: |
||
i) R50: vysoce toxické pro vodní organismy (zahrnující R50/53) | 100 | 200 | |
ii) R51/53: toxické pro vodní organismy, může vyvolat dlouhodobé nepříznivé účinky ve vodném prostředí |
200 | 500 | |
10. | Další nebezpečné vlastnosti, které nejsou uvedeny výše ve spojení se standardními větami označujícími specifi ckou rizikovost: |
||
i) R14: reaguje prudce s vodou (včetně R14/15) | 100 | 500 | |
ii) R29: při styku s vodou se uvolňuje toxický plyn | 50 | 200 |
Jestliže provozovatel objektu nebo zařízení zjistí, že se na ni nevztahují povinnosti navrhnout zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B, je povinna tuto skutečnost zaznamenat do tzv. protokolu o nezařazení, a protokol včetně seznamu uložit pro účely předložení kontrolním orgánům. Pokud je množství nebezpečné látky větší než 2 % množství pro zařazení do skupiny A, je povinna stejnopis protokolu o nezařazení včetně seznamu zaslat krajskému úřadu.
Krajský úřad tento protokol o nezařazení posoudí, a zjistí-li skutečnosti, které odůvodňují zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo do skupiny B (např. na základě tzv. domino efektu, tj. možnosti zvýšení pravděpodobnosti vzniku nebo velikosti dopadů závažné havárie v důsledku vzájemné blízkosti objektů nebo zařízení), zahájí řízení o zařazení.
Návrh na zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B provozovatel předkládá krajskému úřadu. Krajský úřad po posouzení návrhu na zařazení vydá rozhodnutí o zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B.
2. Přehled povinností provozovatelů objektů nebo zařízení zařazených do skupiny A nebo skupiny B
skupina A | skupina B |
Provést analýzu a hodnocení rizik závažné havárie | |
Zpracovat bezpečnostní program | Zpracovat bezpečnostní zprávu |
- | Zpracovat vnitřní havarijní plán |
- | • Předložit krajskému úřadu písemné podklady pro stanovení zóny havarijního plánování a zpracování vnějšího havarijního plánu • Spolupracovat na zajištění havarijní připravenosti v oblasti vymezené vnějším havarijním plánem |
Sjednat pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v důsledku závažné havárie | |
Zpracovat plán fyzické ochrany objektu nebo zařízení | |
Doručit příslušnému krajskému úřadu hlášení o vzniku závažné havárie a návrh konečné písemné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie |
3. Analýza a hodnocení rizik závažné havárie
Provozovatelé objektů a zařízení jsou povinni provést pro účely zpracování bezpečnostního nebo bezpečnostní zprávy analýzu a hodnocení rizik závažné havárie, která obsahuje:
4. Zpracování bezpečnostního programu a bezpečnostní zprávy (bezpečnostní dokumentace)
Provozovatelé objektu nebo zařízení jsou povinni zpracovat a předložit ke schválení krajskému úřadu návrh bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy nebo jejich aktualizace. Obsah dokumentace řeší prováděcí vyhláška č. 256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažné havárie.
Krajský úřad zasílá návrhy bezpečnostní dokumentace nebo jejich aktualizace k vyjádření Ministerstvu životního prostředí, dotčeným orgánům veřejné správy a dotčeným obcím za účelem informování veřejnosti. Ministerstvo a dotčené orgány veřejné správy k návrhu bezpečnostního programu nebo k jeho aktualizaci zašlou krajskému úřadu své vyjádření nejpozději do 60 dnů ode dne jeho obdržení. Ve stejné lhůtě zašlou dotčené obce krajskému úřadu své vyjádření a vyjádření veřejnosti.
Krajský úřad na základě těchto vyjádření do 90 dnů od předložení návrhů nebo aktualizací vydá rozhodnutí, kterým návrh bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy nebo jejich aktualizace:
Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A nebo do skupiny B:
5. Plán fyzické ochrany objektu nebo zařízení
Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A nebo skupiny B, je povinen zpracovat plán fyzické ochrany objektu nebo zařízení. V plánu fyzické ochrany provozovatel uvede bezpečnostní opatření:
Plán fyzické ochrany zasílá provozovatel objektu nebo zařízení na vědomí krajskému úřadu a Policii České republiky.
6. Vnitřní havarijní plán
Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny B v součinnosti se zaměstnanci je povinen zpracovat vnitřní havarijní plán a stanovit v něm opatření uvnitř objektu nebo zařízení při vzniku závažné havárie vedoucí ke zmírnění jejích dopadů.
Vnitřní havarijní plán obsahuje:
Jiné plány pro řešení mimořádných událostí, zpracované provozovatelem a schválené podle zvláštních předpisů (např. zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů, Zákon o požární ochraně), tvoří samostatné přílohy vnitřního havarijního plánu.
Provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny B je povinen:
Písemné podklady pro stanovení zóny havarijního plánování a zpracování vnějšího havarijního plánu obsahují:
Podle podkladů předaných provozovatelem stanoví krajský úřad zónu havarijního plánování. Postupuje přitom podle vyhlášky č. 103/2006 Sb., o stanovení zásad pro vymezení zóny havarijního plánování a o rozsahu a způsobu vypracování vnějšího havarijního plánu.
Vnější hranice zóny se upravuje na výslednou hranici podle místních urbanistických, terénních, demografických nebo klimatických poměrů, případně dalších. Zóna havarijního plánování se vyznačuje do mapového podkladu.
Zpracování vnějšího havarijního plánu zajišťuje krajský úřad, tento úkol plní hasičský záchranný sbor kraje.
Rozsah a způsob vypracování vnějšího havarijního plánu je uveden ve vyhlášce č. 103/2006 Sb., o stanovení zásad pro vymezení zóny havarijního plánování a o rozsahu a způsobu vypracování vnějšího havarijního plánu.
Podkladem pro vypracování vnějšího havarijního plánu jsou především:
Vnější havarijní plán obsahuje:
Obrázek - Schematické znázornění zóny havarijního plánování:
Státní správu na úseku prevence závažných havárií v objektech nebo zařízeních, v nichž je umístěna nebezpečná látka, vykonávají:
Česká inspekce životního prostředí, krajský úřad a orgány integrované inspekce (Státní úřadem inspekce práce, správní úřady na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva, integrovaného záchranného systému, Český báňský úřad a krajské hygienické stanice) provádějí kontrolu u provozovatelů objektů nebo zařízení zařazených do skupiny A nebo skupiny B.
Předmětem kontroly jsou:
O výsledku kontroly zpracují informaci, kterou doručí České inspekce životního prostředí.
Kontroly jsou prováděny: